Blue Flower


In 2011
moest ik voor mijn werk naar de ambassade in Den Haag. Van een collega kreeg ik een TomTom mee zodat ik het laatste stukje in Den Haag de weg gewezen werd. Het ding begon al direct bij vertrek aanwijzingen te geven. Onnodig want als je een beetje weet hoe Nederland in elkaar zit, weet je ook dat je in mijn geval eerst richting Rotterdam moet om vervolgens Den Haag aan te houden. Richting van Brienenoordbrug kreeg ik het advies om rechtdoor te gaan, vrij logisch op dat moment en ik dacht: eigenlijk hoor ik nu liever wat informatie over de van Brienenoordbrug. Hoe lang is hij, boven welke rivier hangt hij en waarom heet hij Brienenoord?

Die gedachte bleef in mijn hoofd hangen en wat me wel vaker gebeurt, ik word helemaal enthousiast en begin dan het idee in mijn hoofd uit te werken. Stel nou dat je door Nederland rijdt en je hoort allerlei interessante info over de gebouwen, bruggen en gebieden die je passeert: de geschiedenis, welke architect en waarom dat het juist op die plaats staat. Het kind op de achterbank kon dan op een tablet bijvoorbeeld een molen aantikken die op dat moment gepasseerd werd en dan werd er op kinderniveau iets over die molen verteld of misschien iets in combi met een spelletje. Het idee verder uitgewerkt, een plakwerkje van de tablet voor het kind gemaakt en ingestuurd, voor ‘het beste idee van Nederland van 2012’. Dat programma ging dat jaar niet door dus ik een mailtje naar TomTom gestuurd. Geen reactie. Ach ja, ik snap ook wel dat dat wat naief van me was maar wie niet waagt!

Toen bedacht ik dat een auto mogelijk te snel gaat en de bestuurder teveel afleiding krijgt. De auto werd vervangen door een boot, die gaat lekker relaxed over het water dus alle tijd om zonder gevaar te luisteren. De naam werd ‘varen met de Buuf’ . Het beeld was dat je bijvoorbeeld heerlijk door de Biesbosch tuft en de virtuele Buuf  je alles vertelt over de slootjes waar je doorheen vaart, de planten en bomen die je passeert en de huisjes waar je langs dobbert. Het idee kreeg steeds meer vorm.

Nu de uitwerking. Volgens mij moest het een app worden maar hoe kom je aan zoiets. Googlen op internet. App makers genoeg maar dat liep aardig in de papieren. Zoveel had ik hier niet voor beschikbaar. Overal en nergens geïnformeerd en uiteindelijk terechtgekomen bij Vincent van Pentasol die voor mij een schitterende, betaalbare app bouwde.

Volgende uitdaging. Waar haal ik alle info? Ik kan tenslotte niet alle poi’s (points of interest) zelf maken. Daarbij, wie kan beter vertellen over die molen, dat huis of die kerk  dan de eigenaar zelf. Wie kan beter over de flora of fauna van een gebied vertellen dan degene die er in geïnteresseerd is. Wie kan beter met passie over zijn of haar bedrijf vertellen dan de ondernemer zelf. En op dat punt ben ik nu beland: het informeren en hopelijk interesseren van mensen via allerlei media zodat ze allemaal een of meerdere poi’s invullen. Want (even officieel doen) uiteindelijk is mijn missie:

Eraan bijdragen dat mensen zich gaan interesseren in de geschiedenis van hun eigen omgeving en de plaatsen waar zij vertoeven, in de flora en fauna van Nederland en omstreken. Want wie meer weet over zijn omgeving zal er ook beter zorg voor dragen...........Dat zou mooi zijn hè!